Carmen Corbu:

Dacă a răspunde la comandă este corect sau este eronat, nu contează, pentru că fiecare subiect este parte a consensului majoritar. Costuri sociale nu există, chiar dacă avem de a face cu o devianţă.

EPAPER revista Cultura

Mircea Suciu este preocupat de acţiunile absurde al fiinţei umane în context social. Se uită cu mare atenţie la oameni, la el însuşi dacă este cazul (The Garden of my Memories, 2014) şi face analize amănunţite de rol. Raportul dintre psihologia interioară a individului şi condiţionările exterioare se traduce cel mai adesea prin teamă, nelinişte, recunoaşterea culpei sau a ignoranţei. Pe toţi aceşti oameni supuşi greşelii artistul îi cauţionează, de aceea, uneori, le ascunde feţele. E un fel de a-i proteja, dar şi de a împărţi tuturor, prin chipul generic – intuit – care se substituie celui particular – absent –, şi responsabilitatea şi vina.

 

Omul sub presiune. Majoritatea calitativă şi majoritatea cantitativă

Personajul autoritar supraveghează acţiunea. Nu contează dacă statutului său îi mai corespunde şi un rol. Cei care acţionează nu investighează asta. Mâna de statuie demolată de pe soclu indică direcţia, iar acest lucru se transformă în presiune resimţită de fiecare membru al grupului. Autoritatea, instanţa supraordonată pretinde ca individul să desfăşoare un comportament, iar subiectul se supune. Rigiditatea conjuncturală a instanţei autoritare e garanţia sigură a reînnoirii perpetue a comenzii date şi a urmării ei fără întrerupere de către subiect. Este schema simplă a obedienţei. Ei i se alătură conformismul, pentru că subiectul este multiplu. Iar unanimitatea grupului reprezintă o condiţie esenţială a succesului acţiunii. Dacă a răspunde la comandă este corect sau este eronat, nu contează, pentru că fiecare subiect este parte a consensului majoritar. Costuri sociale nu există, chiar dacă avem de a face cu o devianţă. Sub influenţa unei majorităţi numerice, “to the right” sau “to the left” e totuna, la fel cum se poate ajunge la a numi “alb” ceea ce este “negru”.

Creştere de cotă pe piaţa autohtonă

Lucrarea lui Mircea Suciu „People Moving to the Right” a fost tranzacţionată săptămâna trecută la casa de licitaţii Artmark pentru preţul de 15.000 de euro, după ce intrase în şedinţă cu o estimare de 15.000-20.000 de euro. Lucrarea, datată 2012, este un desen în cărbune pe hârtie şi face parte dintr-o serie de lucrări realizate în diferite tehnici sub genericul „Moving to the Right”. Vânzarea de la Artmark vine după o expoziţie personală susţinută de artist în Belgia, la Zeno X Gallery şi după o alta de grup în Germania, la Weserburg Museum, Bremen. Pe piaţa internaţională, recordul de preţ deţinut de Mircea Suciu rămâne o tranzacţionare de 34.000 de euro, la casa de licitaţii Tajan Paris, în 2013.

În portofoliul Zeno X Gallery

După Victor Man şi Adrian Ghenie, Mircea Suciu este cel de-al treilea artist român reprezentat de galerii bine poziţionate pe piaţa europeană de artă. A fost selectat în urmă cu doi ani de Zeno X Gallery din Anvers şi, la momentul selectării lui, Frank Demaegd,   fondatorul galeriei belgiene a declarat pentru Transilvania Reporter: „Când facem o selecţie din lucrările altor artişti, trebuie să se ridice la nivelul pe care deja l-am stabilit. În talentul lui Mircea Suciu cred foarte mult şi sunt sigur că vom atinge un nivel foarte înalt cu el. De obicei fac selecţia şi după propria intuiţie şi ţin cont de concept şi de imagine. Nu îmi place arta conceptuală fără imagine. Întotdeauna sunt atent la artiştii ale căror lucrări sunt diferite de cele ale altora”.

 

FOTO: Mircea Suciu, People Moving to the Right, Estimare: 15.000 – 20.000  €, adjudecat: 15.000   €, Artmark, 2016